پایگاه علمی روانشناختی ذهنیت

تست آنلاین اضطراب

تست آنلاین اضطراب

اضطراب چیست؟

ما چقدر فرد مضطربی هستیم ؟

چند نوع اضطراب داریم ؟

اضطراب خوب است یا بد است ؟

چکار کنیم اضطراب نداشته باشیم ؟

تفاوت اضطراب و استرس چیست ؟

آیا اضطراب و ترس یکی است ؟

سوالی که که ذهن خیلی از افراد را ممکن است درگیر کند این است که اضطراب اصلا چیه ؟ چرا ما اضطراب میگیریم و چطوری میتونیم اینو کنترل کنیم .خب اضطراب یکی از ابعاد روانَشناختی ما میباشد که در زندگی ما سهم زیادی دارد و در خیلی افراد باعث پیشرفت و رشد و در بعضی نه تنها باعث پیشرفت نمیشود بلکه حتی یک مانع بزرگ در رسیدن به اهداف فرد است . بنابراین سطح اضطراب و نوع واکنش آن در افراد مختلف فرق میکند .

اما با این وجود ،سوالی که مطرح است این است که اضطراب خوب است یا بد است ؟ خب این هم بستگی به شرایط دارد، در خیلی مواقع اضطراب باعث میشود حواسمان را بیشتر جمع کنیم تا در خطر و دردسر نیافتیم . ولی همین اضطراب اگر از حدی فراتر برود نه تنها باعث عملکرد خوب ما نمیشود بلکه حتی باعث ضرر هم میشود .

اضطراب خوب یا بد ؟

برایتان مثالی میزنم تا بهتر جا بیافتد : فرض کنید یک دانش آموز یا یک دانشجو برای کنکور سال آینده خود دچار اضطراب میشود و بخاطر همین اضطراب که نکند قبول نشوم و… باعث میشود درس بخواند تا نمره قابل قبولی بیاود و تمام تلاشش را میکند حتی بیخوابی ها را تحمل میکند و از تفریحاتش میزند و…. . حالا وقت موعود میرسد و میخواهد کنکور بدهد .اما از دل غافل میبیند که از شدت استرس و اضطراب ن تنها امتحان را خوب نداده با آن همه تلاشی که داشته . و حتی آزمون را خراب هم کرده . بنابراین اضطراب و استرس تا حدی نرمال و قابل قبول است ، ولی اگر باعث مشکل در عملکرد فرد و مشکلاتی در زندگی و باعث رنج شخصی یا باعث ایجاد مشکلاتی برای اطرافیان گردد ، همین اضطراب میتواند منجر به مشکل شود .

نشانه های اضطراب و استرس چیستند ؟

نشانه های اضطراب را هم از لحاظ تعداد علامت های اضطراب و استرس و هم از لحاظ شدت نشانه های اضطراب و استرس میتوان دسته بندی کرد . گاهی تعداد زیادی علامت وجود دارد ولی شدت آنها کم است و البته گاهی هم شدت آنها بسیار زیاد است . و همچنین گاهی تعداد کمی علامت اضطراب ، حتی ممکن است یکی دو علامت ولی با شدت خیلی زیاد باشد که زندگی فرد را از از کار می اندازد .

اما با این وجود اضطراب نشانه های مشخصی دارد که بعضی از آنها عینی و ملموس هستند و همه متوجه آن علایم میشوند مانند تعرق و لرزش ونوع تکلم و… و گاهی بعضی علایم درونی است و فقط خود فرد آنرا احساس میکند مانند احساس نگرانی وحتی معده درد و سردردو… .

نمونه های از علایم و نشانه های اضطراب و استرس :

احساس نگرانی

وجود افکار منفی

پیش بینی بوجود آمدن خطری در آینده

احساس عدم توانایی کنترل شرایط

احساس آسیب پذیری

احساس گرما یا سرد شدن دست و پاها

تعرق

لرزش

بیحوصلگی

برانگیختگی

بیقراری

کج خلقی

زود از کوره در رفتن

مشکل در تمرکز

اختلالاتی در حافظه

اختلال در خواب

مشکلات گوارشی

معده درد و سوزش معده

سر درد

فشار خون وتپش قلب

مشکلات تنفسی

و… .

 سنجش اضطراب با تست آنلاین اضطراب در سایت ذهنیت 

البته ممکن است همه این علایم را شما تجربه نکرده باشید و یا ممکن است بعضی ها ممکن است خیلی از این نشانه های اضطرابی را هر روز تجربه کنند .

ما به شما کمک میکنیم که بصورت آنلاین با تست آنلاین اضطراب درهمین سایت وهمین لحظه بتوانید اضطراب خودتان را ارزیابی کنید و در صورت نیاز پیشنهادات درمانی به شما داده خواهد شد .

ما چند نوع اضطراب داریم ؟انواع اضطراب؟

خب ما انواع اضطراب را داریم مانند فوبی ها که اکثرا وابسته به موقعیت هستند مثلا ترس از بلندی یا ترس از سوسک و مار و…. یا مربوط به عملکرد ما میباشد مثلا بخواهیم جلوی عده ای سخنرانی کنیم یا کار جدیدی مانند رانندگی را بخواهیم یادبگیریم و… .

یا بعضی اضطراب های ما بصورت فراگیر بوده و در تمام زندگی خودش را نشان میدهد و فرد دائما نگران است و بعضی اضطراب های ما کوتاه ولی با حملات شدید اضطرابی خودش را نشان میدهد مانند پانیک panic . بعضی دیگر از انواع اضطراب بصورت آگورافوبیا agoraphobia هستش که آنرا بازار هراسی یا هراس از محل های شلوغ ترجمه کرده اند . هرچند در این افراد ترس از بازار ندارند بلکه ترس و نگرانی این افراد از این است که مبادا در آن شلوغی حالشان بد شود و کسی نباشد کمکشان کند . ولی اگر کسی با این افراد باشد معمولا مشکلی ندارند .

همچنین بعضی مواقع تجربه بعضی اضطراب و استرس ها منجر به اختلالات پایداری مانند ptsd و asd در فرد میشود که فرد علایم بسیاری شدید منفی را تجربه میکند .

البته سنجش اینکه اضطراب شما از چه نوعی میباشد باید از طریق مشاوره با روانشناس بالینی ارزیابی شود . هرچند ما با کمک تست آنلاین اضطراب به شما کمک میکنیم تا بدانید آیا نیاز هست به روانشناس یا مشاور مراجعه کنید یا خیر ؟ و البته تعداد جلسات درمانی برای افرادی که نیاز به درمان دارند متفاوت بوده و وابسته به شدت مشکل مورد نظرمیباشد .

اما خبر خوب این است که اضطراب یکی از شایع ترین مشکلات روانشناختی میباشد که به راحتی قابل درمان است و افرادی که حتی از شدیدترین حالت اضطراب رنج میبرند میتوانند با مراجعه به روانشناس بالینی یا روانپزشک یا مشاور مشکل خود را با چند جلسه تراپی حل کنند . همچنین اگر شماهم جز افرادی هستید که از اضطراب رنج میبرید بدانید که تنها نیستید و بیش از 30 درصد از افراد دنیا ازانواع مختلف اضطراب رنج میبرند که با مراجعه به روانشناس و یا مشاور مشکلشان به راحتی حل میشود .

تفاوت اضطراب و استرس و ترس در چیست ؟

ببینید اضطراب یک حالتی مبهم و کلی است که فرد تجربه میکند هم بصورت سابجکتیو و بصورت آبجکتیو ، یعنی علایم و نشانه هایی که فقط خودش میتواند حس کند و علایمی که برای بقیه افراد هم قابل مشهود است را دارد . ولی این نشانه ها در اضطراب علت مشخصی ندارد . ولی در استرس و ترس منبع اضطراب مشخص تر است . مثلا در ترس وجود سوسک یا عنکبوت یا یک محرک آزار دهنده باعث بروز این نشانه ها میشود . ودر استرس وجود افکار منفی و نگرانی ها مانند خاطرات آزار دهنده و… باعث استرس میشود . ولی اضطراب منبع مشخصی ندارد .

توجه !!

امروزه دیگر یک امرشناخته شده و اثبات شده این است که اضطراب باعث بسیاری مشکلات و بیماری های جسمی روانی دیگر میشود و در بعضی باعث تشدید مشکلات روانشناختی بیماری های جسمی میشود و از طرف دیگر اضطراب دشمن سیستم ایمنی بوده و اضطراب ها طولانی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی و همچنین افزایش خطر بیماری ها میشود . همچنین اضطراب های طولانی بر مغز نیز تاثیر گذار بوده و حتی میتواند مغز را نیز کوچکتر کند که باعث نقص درعملکرد های شناختی های مغز نیز میشود و همچینن باعث بروز و تشدید مشکلات هیجانی و رفتاری میشود .

درمان اضطراب به چه شکلی است ؟

درمان اضطراب بستگی به شدت مشکل و انتخاب فرد دارد . برای درمان اضطراب میتوان از سایکوتراپی یا همان روان درمانی و استفاده از جلسات مشاوره و همچینین دارو و… میتوان استفاده کرد .که البته درمان انتخابی سایکوتراپی بدون دارو میباشد . که در بسیاری از موارد استفاده فراوان میشود .

zehnyat.com

ogtshop

arajiservice

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

سبد خرید