پایگاه علمی روانشناختی ذهنیت

   همه ما در دنياي امروز به سلامتمان بسيار توجه ميكنيم . و حتي هر چند وقت يكبارانواع آزمايشات لازم را ميدهيم كه از سلامت جسماني مان مطمين شويم و در صورتي كه مشكلي وجود داشته باشد آن را حل كنيم . اما از يك موضوع بسيار مهم شايد غافل بوده ايم كه ريشه بسياري از مشكلات و بيماري هاي جسمانيمان است و آن هم سلامت روان مان است . روان و جسم با هم ديگر تعاملي بسيار قوي و پيچيده دارند و چه بسا روان ما تاثيري مهم تر بر جسم ما دارد.و از جسم هم تاثير ميپذيرد .

 تست سلامت روان 

    برايتان مثالي ميزنم تا بهتر متوجه شويد : تا حالا به  قدرت افكار خود  بر روي جسمتان دقت كرده ايد ؟ فرض كنين به يك موضوع استرس زا داريد فكر ميكنيد ونگران ميشويد و كم كم متوجه ميشويد كه بدنتان خيس عرق شده و فشار خونتون بالا فته  و قلبتون دارد تند تر ميزند و تنفستون سريعتر شده ودر بدنتان احساس گرما ميكنيد انگار داغ شده بدنتان .واينها نمونه كوچكي از تاثير افكار ما بر بدنمان است . و چه بسا گاهي اوقات اين افكار و احساسات بد ما بقدري زياد است كه خواب و خوراك و اشتها را از ما ميگيرد  و گاهي خود اين علايم جسماني نگران كننده  ميشود و باعث تقويت افكار منفي ميشود و يك چرخه معيوب شكل ميگيرد كه اقكار منفي باعث تقوبت علايم جسماني ميشود و علايم جسماني باعث تقويت افكار منفي و بالعكس . البته اين يك بخش بسيار بسيار كوچكي از تاثير متقابل روان و جسم است . واينجاست كه توجه به سلامت روان اهميت بسيار بيشتري پيدا ميكند . و سنجش و پيگيري  مشكلات روانشناختي حتي ميتواند در اولويت هر چيز ديگري قرار بگيرد .

   براي سنجش سلامت روان، انواع راه ها و تست هاي مختلفي وجود دارد و يكي از معتبر ترين تست هايي  كه بيش از 10000 پژوهش بر روي آن  صورت گرفته است تست سلامت روان چند وجهي شخصيتي مينه سوتا  ويا همان  MMPI است كه ويژگي هاي شخصيتي و باليني را مورد ارزيابي قرار ميدهد . و ابزار بسيار مناسبي براي برسي سلامت روان ميباشد اما خب اين تست پايان ماجرا نيست بلكه بعد از اينكه مشكل خاصي نشان داده شد در اين تست،  نياز به برسي دقيق تري وجود دارد كه با ابزار هاي ديگر و مصاحبه بايد  مشخص شود .  (آزمون آنلاين تست سلامت روان ) 

   اين تست ابزار بسيار دقيقي  براي سنجش سلامت روان بوده و طبق تحقيقات نشان داده شده است كه ميتوان  به نتايج آن اعتماد كرد . اين تست برخلاف اسمش كه پرسشنامه چند وجهي شخصتي ميباشد در اصل كار اصلي آن سنجش شخصيت نيست بلكه سنجش سلامت روان است . اما ويژگي هاي شخصيتي را هم مورد برسي قرار ميدهد.

   كاربرد اين تست بسيار گسترده بوده و در بسياري از موقعيت ها باليني و غير باليني از اين تست استفاده ميشود . از قبيل مشاوره هاي پيش از ازدواج و حتي مشاوره هاي پس از ازدواج و طلاق .  براي سنجش مشكلات روانشناختي در افراد . همچنين در افرادي كه مشكلاتي وجود دارد اما نميدانند چه مشكلي . يا حتي براي سنجش شدت  مشكل مورد نظرو ارزيابي اختلال مورد نظر .

    كاربرد هاي ديگر اين تست در مشاوره هاي شغلي و استخدام هاي ميباشد . كه از اين تست كمك ميگيرند و از مزاياي ديگر اين تست اين است كه حتي در بعضي موارد ميتواند نوع درمان پشينهادي را هم مشخص كند . حتي براي برسي سازگاري در افراد نيز از اين تست استفاده ميشود .

   اين تست مقياس هاي مختلفي دارد كه تا حدود زيادي جنبه هاي مختلف روانشناختي  و اختلالات روانشناختي افراد را در بر ميگيرد و همچنين اين آزمون  ميزان صداقت شما را در پاسخ هايي كه داده ايد ميسنجد و درصورتي كه صادقانه پاسخ داده نشده باشد ممكن است اعتبار آزمون خدشه دار شود. اين آزمون در صورتي كه پاسخ هاي شما صادقانه بوده باشد به مرحله تفسير ميرسد .

   اين تست براي سنجش حالت هاي رواني و شخصيتي افراد بصورت خود گزارشي ساخته شده است و نتايج بر اساس پاسخ هايي است كه داده ايد و در صورتي كه صادقانه پاسخ نداده باشين نتيجه تست هم نتيجه دقيقي نخواهد بود و اعتبار آن را با شك و ترديد همراه خواهد كرد . لذا صادقانه پاسخ دهيد . در اين تست پاسخ درست و غلط وجود ندارد بلكه آن ويژگي هايي كه با خصوصيات شما همخواني بيشتري دارد را انتخاب ميكنيد .

   در دنياي امروز شناخت خودمان و نقاط ضعف و قوت مان يكي از مهم ترين كارايي هست كه بايد انجام داد . چراكه با دانستن نقاط ضعف به دنبال حل مشكل و نقاط قوت را وقتي بشناسيم ميتوانيم آنرا تقويت كنيم و عملكرد بهتري داشته باشيم هم در زندگي و هم در ارتباطاتمان با افرادي كه با آنها تعامل ميكنيم مانند خانواده و دوستان و…. .  در بسياري موارد افراد با وجود هوش سرشاري و توانايي هاي فوق العاده كه دارند ، حالا اين توانايي چه بصورت خدا دادي باشد يا با زحمت و تلاش بسيار بدست آمده باشد ، ممكن است فرد در زندگي آنطور كه بايد و شايد از زندگي رضايت نداشته باشد و از مشكلات مختلف روانشناختي گله مند باشد . مانند اضطراب و ناراحتي و عدم لذت از زندگي ويا حتي ناراحتي هاي جسماني كه بعد از فشار هاي رواني بوجود مياييد و عملكرد فرد را مختل ميكند .

    مانند دانش آموزي كه بسيار تلاشكرده و زحمات بسياري كشيده و كاملا آماده امتحان و كنكور است . اما وقتي در شرايط ازمون قرار ميگيرد برخلاف انتظارش كه همه چي را هم بلدبوده است ولي نميتواند حتي يك سوال را پاسخ دهد …. علتش فكر ميكنيد چيست ؟ يا يك مثال ديگر فردي كه مدام دچار ناراحتي هاي جسماني ميشود و در به در از اين دكتر به آن دكتر و از اين آزمايشگاه به آزمايشگاه ديگر ولي هيچ چيز مشخص نميشود و فرد را ميگويند كه سالم است . اين در حاليست كه فرد دارد رنج بسياري را تحمل مكيند ولي چه كسي او را درك ميكند و درد هاي او را حس ميكند ؟ 

   خب در بسيار مواقع ما ممكن است علايم روانشناختي را بصورت علايم بدني تجربه كنيم . واين را خب آزمايشات پزشكي نشان نميدهد . چون مشكل ما ممكن است پزشكي نباشد ودر نتيجه نه آزمايشات پزشكي جواب ميدهد و نه درمان هاي پزشكي . مثل فردي كه مشكلات قلبي عروقي مانند فشارخون و… را تجربه ميكند ولي با وجود مصرف دارو باز هم مشكلات قلبي و… را دارد . خب چرا  حالش خوب نشده با وجود آزمايشات و درمان هايي كه انجام داده ؟ خب چونكه مشكل درست تشخيص داده نشده است .

سنجيدن سلامت روان 

    امروزه ديگر تاثيرات استرس بر انواع بيمار هاي روانشناختي و جسماني بر كسي پوشيده نيست و اكثر افراد جامعه از آن آگاه هستند . وچون مشكل فرد روانشناختي بوده  و تشخيص داده نشده و در نتيجه درمان نشده است . اما با تشخيص درست مسايل روانشناختي ميتوان حتي بسياري از مشكلات جسماني را نيز حل كرد . در واقع استرس در هركسي خود را به يك شكل نشان ميدهد . 

و اگر افراد مديريت استرس را يادبگيرند . بسياري از مشكلاتشان نه تنها حل خواهد شد بلكه حتي عملكردشان در زندگي در شغل و تحصيلات و در ارتباطات و… هم بسياااار موثر تر خواهند بود . ولي به شرط اينكه به تشخيص درستي رسيده باشيم . و دنبال راه حل مناسبي باشيم . تست سلامت روان MMPI  همان تستي است كه به شما كمك ميكند شناخت بهتري از خودتان و مشكلاتي كه ممكن است از آنها در رنج باشيد ولي حتي خودتان هم از آن آگاه نباشيد نشان خواهد داد .

مطالعه بيشتر…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

سبد خرید