پایگاه علمی روانشناختی ذهنیت

تفاوت اختلال با بیماری

تفاوت اختلال با بیماری

بسیار دیده ایم که مردم این دو اصطلاح را در خیلی موارد مترادف بکار میبرند .  اما این دو باهم تفاوت هایی دارند . تفاوت اختلال با بیماری  در این است که بیماری یک علت مشخص دارد  . ولی علت اختلال بطور قطع مشخص نیست و دلایل بسیاری میتواند داشته باشد و قائل دانستن یک علت خاص کم دشوار است .

اختلال روانی یا بیماری روانی ؟

خب یکی از تفاوت های بسیار مهمی که مشکلات اعصاب و روان  با بیماری های جسمی دارند ، در این است که مشکلات روان را بیشتر با اختلال مطرح میکنند تا بیماری . هرچند عده ای نیز که به نگاه پزشکی علاقه بیشتری دارند نام بیماری را برآن میگذارند ، و یا مردم عادی ممکن است بگویند بیماری روانی یا بیماری افسردگی  یا بیماری اسکیزوفرنی بگویند .  اما درست تر آن این است که بگویند اختلال . حتی بسیاری از اختلالات روانشناختی ریشه  در افکار و باور های ناکارامد افراد دارد که باعث بروز مشکلات روانشناختی و افسردگی و اضطراب و حتی خودکشی و… بشود .  یا حتی رفتارهایی که آموخته شده اند و تقویت شده اند  و باعث بروز مشکلات شده اند .

یکی دیگر از تفاوت ها این است که کاربرد اختلال بجای بیماری  از بار منفی بیماری میکاهد و برچسب بیماری به فرد زده نمیشود که بیمارهم علل بیولوژیکی و یا ژنتیکی دارد. درست است که اختلال هم میتواند علل زیستی بیولوژیکی  داشته باشد. یا حتی علل روانشناختی، اجتماعی ، ، معنوی و… داشته باشد که البته بطور قطع علت آن مشخص نیست . و همه آنها حتی میتوانند تاثیر داشته باشند .ولی نگاهی که علل بیولوژیکی را به دنبال دارد بیشتر با مصرف دارو تجویزات پزشکی  همراه است .  ولی نگاه روانشناختی به اختلالات الزاما با مصرف دارو همراه نیست.  !! و بدون دارو هم بسیاری از اختلالات قابل حل خواهد بود . و این به خودی خود نیز از بار منفی آن مشکل می کاهد . و پذیرش آنرا راحت تر میکند و امید به تغییر را نیز افزایش میدهد .

مقالات و محصولات دیگر 

www.decorasee.ir

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید

یک نظر در “تفاوت اختلال با بیماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

سبد خرید